Nieuwe bijdrage Devanand Rambharose: Urineverlies bij mannen

Home / Nieuws / Nieuwe bijdrage Devanand Rambharose: Urineverlies bij mannen
In Nieuws

Mijn naam is Devanand Rambharose (Yogaleraar). De komende tijd zal ik op gezette tijden een artikel schrijven over gezonde leefstijl en Yoga. Om in onze moderne- en stressvolle levens gezond oud te worden ben ik mij gaan verdiepen in klassieke vedische – en yogaliteratuur. Ik wil mijn opgedane kennis en ervaringen met u delen zodat een ieder er zijn of haar voordeel mee kan doen. Vandaag leest u van mijn hand een artikel over urineverlies bij mannen.

Vandaag leest u van mijn hand een artikel over urineverlies bij mannen.

Met dit artikel wil ik proberen om het probleem bespreekbaar te maken , informatie te verstrekken en simpele oplossingen aan te bieden: Ik ga het hebben over de prostaat en het (disfunctioneren) ervan. Het disfunctioneren van de prostaat is een probleem van met name mannen boven de 40.

Laat ik beginnen met de gezondheid van de prostaat. Iedereen heeft een paar nieren. De taak van de nieren is om afval te verwijderen. Het is het afvalbeheerbedrijf van uw lichaam. Elke dag gaat je bloed meerdere keren door de nieren om gefilterd te worden. Terwijl het bloed wordt gefilterd, wordt urine gevormd en opgeslagen in een tijdelijke opslagtank, de urineblaas.

Vanaf de urineblaas loopt de urinebuis naar de punt van de penis. De buis wordt de urethra genoemd. Net onder de blaas en rondom de urethra bevindt zich een klein orgaan dat de prostaatklier wordt genoemd. De prostaatklier is zo groot als een walnoot en weegt ongeveer 20 gram.

Vanaf de leeftijd van 40 jaar, om redenen die mogelijk hormonaal zijn, begint de prostaatklier te vergroten. Vanaf 20 gram kan het oplopen tot bijna 100 gram. Naarmate het groter wordt, drukt het tegen de urinebuis en begint de man veranderingen op te merken in de manier waarop hij urineert.

Incontinentie/ Urine verlies: De man begint op te merken dat na het urineren en opnieuw inpakken, urine nog steeds op zijn broek valt. Dit is de reden waarom, nadat een oudere man urineert, hij moet luiden. Op dit moment duurt het langer voordat de urinestroom begint. Er zijn 2 kleppen die zich moeten openen om te kunnen plassen – de interne en externe sluitspieren genaamd sphincter. Beide openen, maar vanwege obstructies in de urethra, duurt het je langer voordat de stroom begint.

ONVOLLEDIG LEGEN

Je hebt het gevoel onmiddellijk na het urineren dat er nog steeds iets over is. Als al deze dingen gebeuren, begint de blaas harder te werken om de obstructie in de urethra te compenseren. De frequentie van urineren gaat omhoog. De urgentie om te plassen is hoog. Soms moet je als het ware rennend naar het toilet. Je wordt ’s nachts meer dan 2 keer wakker om te plassen. En als dit probleem niet wordt besproken en verholpen, dan bestaat er een grote kans dat er meer ernstige complicaties kunnen op treden. De opgeslagen urine kan geïnfecteerd raken en samen met gekristalliseerde urine nierstenen vormen. Deze stenen kunnen de urethra blokkeren.

Chronische urineretentie treedt in werking.
De blaas slaat meer en meer urine op. De grootte van de blaas is 40 – 60cl. Naarmate de blaas meer urine opslaat, kan deze tot 300 cl worden vergroot. Een te volgevulde blaas kan lekken en dit leidt tot bevochtiging / urine-incontinentie. Ook kan het volume de nier onder druk zetten en kan het nierschade veroorzaken.

Is er een oplossing voor dit probleem??
Ja, het is mogelijk om ook na de leeftijd van 40 jaar een optimale gezondheid van de prostaat te behouden door de levenstijl en voeding aan te passen.

Eet dagelijks meer groente en fruit

Beperk of vermijd Alcohol gebruik.

Meer vloeistof in betekent meer vloeistof uit.

OEFENING

Oefening helpt bij het opbouwen van de spierspanning. Elke man zou moeten oefenen. Mannen ouder dan 40 moeten high impact-oefeningen zoals joggen vermijden. Het zet druk op de knieën. Fietsen is slecht nieuws voor de prostaat. Yoga of een stevige wandelingen is aan te raden.

Zitten
Als we zitten, ligt tweederde van ons gewicht op de bekkenbodem. Mannen die langer zitten, zijn meer vatbaar voor prostaatklachten. Zit niet achter elkaar. Loop zo vaak als je kunt rond. Zit op comfortabele stoelen. We raden een gedeelde zadelstoel aan als u lange uren moet zitten. Lees ook mijn artikel van vorig jaar over zitten.

ROKEN

Vermijd roken. Het tast de bloedvaten aan en beïnvloedt de bloedsomloop rond de lies.

Kleding

Vermijd strak ondergoed. Het beïnvloedt de bloedsomloop rond de lies en verwarmt het een beetje. Hoewel de fysiologische temperatuur 37 graden is, heeft de lies een optimale temperatuur van ongeveer 33 graden. Draag boksers en ademende kleding.

Voor meer informatie over hoe yoga-oefeningen u kunnen helpen en of privébehandelingen kunt u mij een prive bericht sturen.

Stichting YogaShishya

D.Rambharose ( Yoga Leraar )

Disclaimer: Dit is geen wetenschappelijk artikel. Alle informatie is gebaseerd op vedische literatuur en ervaringen van yoga guru’s. Zoals uitgelegd door Mijn eigen Guru