Alcoholverslaving

Home / Nieuws / Alcoholverslaving
In Nieuws

Mijn naam is Devanand Rambharose (Yoga Leraar) Om in onze moderne- en stressvolle levens gezond oud te worden, ben ik mij gaan verdiepen in klassieke Vedische – en Yogaliteratuur. Ik wil mijn opgedane kennis en ervaringen met u delen zodat een ieder er zijn of haar voordeel mee kan doen. De komende tijd zal ik op gezette tijden een artikel schrijven over een gezonde leefstijl en Yoga.

Vandaag wil ik het hebben over een Maatschappelijk probleem, namelijk alcoholverslaving, alcohol gebruik of -misbruik. In onze huidige samenleving gebruiken miljoenen mensen alcohol en raken er verslaafd aan.

Als we de media en de deskundigen mogen geloven, dan is er sprake van alcohol misbruik bij ongeveer 1,5 miljoen mensen. Alcoholverslaving zou van alle verslavingen het meest voorkomen. Het gebruik van alcohol vindt open en bloot plaats. Ik denk dat verondersteld mag worden dat niemand er bij stil staat en dat alcoholverslaving stilzwijgend geaccepteerd wordt. Alcohol drinken is zo geaccepteerd, dat bijna niemand een alcoholverslaving opmerkt.

Sociale Druk.

Drinken is zo normaal, bijna iedereen doet het. Het wordt al snel ongezellig gevonden als je niet een glaasje meedrinkt. Niet drinken is ongelofelijk lastig vol te houden onder sociale druk.

DRINKEN OM TE VERGETEN.
Veel mensen drinken om klachten te verdrijven. Maar dit is een tijdelijke oplossing! In het begin werkt dat best goed, maar als de alcohol is uitgewerkt wordt het erger. Dit uit zich meestal in de vorm van ontwenningsverschijnselen zoals trillende handen, oververmoeidheid en somberheid. Om de ontwenningsverschijnselen te bestrijden neemt men vervolgens nog meer alcohol in.

Gevolgen van Alcohol misbruik
Degenen die veel hebben gedronken, slapen wel, maar komen niet in de zogenoemde diepe slaap en dat maakt dat ze niet goed uitrusten. Het is algemeen bekend dat slapeloosheid tot depressie kan leiden. Veel alcohol drinken leidt bovendien tot een ongezonde leefwijze. Drinkers worden moe, sloom en slaperig, denken niet helder en de motoriek gaat achteruit. Ze doen over het algemeen weinig aan beweging en eten niet goed en ongezond. Mensen die veel drinken, zijn vaak veel te moe om te gaan sporten en te bewegen.

Vormen van Hulp

Hoe kunnen deze mensen naast de de reguliere instanties en behandelingen geholpen worden?

Een van de alternatieven waar helaas weinig of geen aandacht wordt besteed is yoga. Yoga helpt bij het ontwikkelen van fysieke, mentale Rust. Pranayama en Dhyana helpen de problemen van de hersenen die worden veroorzaakt door drinken te overwinnen. Om deze problematiek in de kern te kunnen aanpakken is er minimaal 12 maanden nodig. Men moet tenminste 1 jaar elke dag minimaal 1 uur aan yoga besteden.

Yoga leert ons hoe wij contact kunnen maken met ons innerlijke zelf en hoe wij ons zelf kunnen helpen. De nadruk ligt op het zelf doen! Verder leert Yoga ons, onze eigenwaarde te kennen en hoe waardevol wij voor de maatschappij zijn.

Door yoga-oefeningen wordt ons lichaam gestimuleerd om de volgende stoffen aan te maken; SEROTONINE, DOPAMINE en MELATONINE (gelukshormoon).

SEROTONIE: een hoog serotoninegehalte zorgt ervoor dat je rustig, voldaan en helder van geest bent. Een laag serotoninegehalte is verantwoordelijk voor slapeloosheid, depressie, agressie, verhoogde pijn gevoeligheid en kan leiden to eetstoornissen.

DOPAMINE: dopamine zorgt ervoor dat men genot en blijdschap ervaart en helpt bij het maken van de juiste keuzes in je hersenen en verantwoorde beslissingen te nemen. Een tekort aan dopamine zorgt ervoor dat men zich nog lustelozer voelt en in een neerwaarste spiraal terechtkomt. Op termijn wordt het dan heel er moeilijk om uit die vicieuze cirkel/ uit de put te komen. In het ergste geval kan een zeer ernstige te kort aan dopamine leiden tot de ziekte van Alzheimer.

MELATONINE: melatonine regelt ons dag- en nacht ritme, geeft rust en herstelt het lichaam. Daarnaast ondersteunt deze stof het hart- en bloedvatenstelsel.

Stichting YogaShishya

D.Rambharose

Disclaimer: Dit is geen wetenschappelijk artikel. Alle informatie is gebaseerd op vedische literatuur en ervaringen van yoga guru’s en Artsen. Zoals uitgelegd door Mijn eigen Guru